Dárky pro ženy, dárky pro muže, neobvyklé dárky pro každého, dárky k narozeninám i dárky k výročí to jsou dárky Abadaba

Dárky ve firemním prostředí

12.08.2012 17:39

O dárcích v prostředí firmy

Nejprve několik hlavních zásad, které bychom měli dodržovat:
- dárky mohou být osobní a vždy krásně zabalené,
- za vhodné jsou obvykle považovány kvalitní psací potřeby, adresáře, cestovní budíky, pouzdra na vizitky apod., ale lze zkusit i dárek originálnější
- destiláty příliš vhodným dárkem nejsou, ale kvalitní víno může potěšit,
- zvlášť u cizinců bychom měli být velmi opatrní a předem si ověřit kulturní a náboženské zázemí obdarovaného,
- zcela nevhodné je darovat oblečení, neřku-li prádlo.
Dárek můžeme eventuálně poslat, ale jak bylo řečeno, nesmí nikdy působit jako úplatek. Řezané květiny upravené do kytice se posílají domů nebo do kanceláře. Do dárku můžeme vložit navštívenku.
Máte-li však možnost, předejte dar raději osobně. A ještě jedna důležitá věc, týkajících se vedoucích pracovníků. Pro zaměstnance jsou vždy a za všech okolností nejlepším dárkem prémie, ovšem osobní originální dárek také potěší.
Kdy, jak a komu?
Obvykle každá firma počítá s dárky pro klienty. Měly by být vkusné a nějak souviset se zaměřením firmy, mohou nést nenápadné firemní logo. Pokud se firma rozhodne, že na závěr roku přispěje nějakou částkou na charitativní účely, měla by to klientům oznámit. Uvnitř firmy také platí určitá pravidla:
- Základním je nedávat dárky šéfovi - nikdo z podřízených by neměl mít pocit, že je povinen šéfa obdarovat. Je však možné se v kolektivu dohodnout a dát nadřízenému společný dárek. Samostatně může šéfa obdarovat jeho sekretářka, mělo by však jít o dárek malý, neosobní - spíše pracovního charakteru.
- Šéf ve vztahu k sekretářce nemusí dodržovat obdarování k narozeninám, může však dárkem ocenit dobrou práci. Vhodné je třeba věnovat bonboniéru, pozvat na oběd, darovat květiny. Pokud zná šéf trochu blíže rodinné zázemí své podřízené, ví zřejmě, co je vhodné. Jestliže ne, je lepší se vyvarovat posílání květin domů. Je-li partnerem jeho spolupracovnice žárlivec, mohl by jí způsobit více nepříjemností než radosti.
Žádný šéf neudělá chybu, když za odměnu dá své sekretářce den volna. Vánoční dárek by měl odpovídat postavení nadřízeného ve firmě a tomu, jak dlouho pro něj sekretářka pracuje.
Když pochvala, tak nejlépe písemná
Pokud jde o ostatní zaměstnance, je docela vhodné pozvat za dobře zvládnutý úkol na malé pohoštění. Ještě důležitější však je pochválit je na vedení, nejraději písemně! Písemného poděkování, ocenění, si ostatně budou vážit i podřízení.
Na Vánoce může nadřízený drobnými dárky obdarovat i ty, kteří pro něj pracují delší dobu. Vhodné je přiložit osobní přání.
K narozeninám by měl šéf přát osobně, není však povinen doprovázet přání dary - dorty, dárky apod. jsou už záležitostí společenskou, nikoliv pracovní. Dále je vhodné:
- Když se někdo na pracovišti žení či vdává, je dobré popřát mu písemně,
- ti, kdo nejsou pozváni na svatbu, neposílají dárky, ale mohou se případně na jeden společný složit,
- k úmrtí se posílá kondolence.
Na našich pracovištích často přetrvává zvyk vybírat na kolegu. Jestliže se vám tento způsob nelíbí, není neslušné zdvořile a bez dalších řečí to odmítnout.
Jiný kraj...
Někdy se stane, že jsme v cizině pozváni na návštěvu domů. Jako projev díků bychom měli poslat květiny. Můžeme tak učinit ráno v den návštěvy, nebo spojit zaslání kytice s písemným poděkováním den poté. V Německu se ale raději vyhněte bílým a žlutým květinám - jsou spojovány s úmrtím.
Některé věci nám dojdou známe-li kulturní zvláštnosti země, do které služebně přijíždíme. Je například jasné, že v Indii, kde je kráva posvátná, je zcela nevhodný dárek z teletiny či hověziny.
Není ostuda se na zvyklosti poptat, konzultovat vhodnost dárků například s tlumočníkem. V Číně je přijímání dárků zakázáno zákonem, v Japonsku bychom zase měli vyčkat, až budeme obdarováni my. Dárek, kterým oplácíme pozornost, by měl být o něco levnější než ten, který jsme dostali.
Ve spojených státech amerických jsou obchodní dárky vymezeny finanční částkou. Jejich hodnota se má pohybovat v rozmezí deset až sto dolarů, podle důležitosti obchodního partnera a podle příležitosti, při níž dárek předáváte.
Horní částku překročte jen tehdy, jde-li skutečně o váženého klienta. Dárků nad sto dolarů jsou hodni také zaměstnanci, kteří pro nás pracují věrně dlouhou dobu.
Dostal jsem příšerný kýč
Tuto větu obdarovaný nikdy z úst nevypustí, i kdyby byla z jeho pohledu stokrát pravdivá. Určitě se tomu, kdo vybíral dárek, donese. Dárky na pracovišti přijímáme zdvořile, a pokud možno i s úsměvem. Neříkáme, že to už doma máme, ani že si nikdo neměl dělat škodu.
Vrátit můžeme pouze dárek, který je pro nás zcela nevhodný a nepoužitelný - třeba krbové náčiní pro někoho, kdo nemá krb, karton cigaret, urážlivý či předražený dárek. Děkujeme písemně.
Může se stát, že dostaneme dárek, který z různých důvodů nechceme a nemůžeme přijmout. V tom případě jej okamžitě odešleme a připojíme písemnou zprávu, v níž právě toto stručně oznámíme. Více už se k záležitosti nikdy nevracíme.
Pokud máte sebemenší podezření, že záměrem byl úplatek, schovejte si pečlivě kopii vašeho oznámení.

Kontakt

Darky-Abadaba

karikaturiste@seznam.cz

Pilníkovská 248
Praha 9
19012

Vyhledávání

Fotografie použita dle Creative Commons Blue Sardinia Holidays, broo_am, Ӎѧҧ@Ҷҿ  © 2012 Všechna práva vyhrazena.

Vytvořte si webové stránky zdarma!Webnode